Nes décaes caberes venimos siendo testigos d’una medría bultable de les recreaciones históriques en tol mundiu, tamién equí na nuesa tierra, Asturies. Y estes recreaciones nun se llenden namás a ciertos espacios históricos, sinón que lleguen a toles dómines, dende l’Antigüedá, centrándose sobre manera nel Imperiu Romanu, hasta entamos y mediaos del sieglu XX. Por exemplu l’asociación Frente del Nalón recrea’l teatru asturianu de la Guerra Civil. Inclusive hai grupos de recreación (especialmente en países como los Estaos Xuníos) qu’aporten tan lloñe como a los años 60 o 70 de la centuria pasada. Al mesmu tiempu tamién ta produciéndose una popularización del rol en vivu, en tanto que l’arqueoloxía esperimental sigue siendo una disciplina mui socorrida pa investigadores y historiadores de toles nacionalidaes. Estes tres actividaes comparten elementos comunes y pal güeyu desentrenáu son cuasique iguales y son confundíes davezu poles mesmes persones que les prautiquen, lo que lleva a híbridos estraños nos que se tracamundia’l so propiu significáu, polo que ye importante tener les coses clares, especialmente cuando tamos tratando temes tan sensibles como la Historia.
De primeres hai que destacar que la recreación histórica y l’arqueoloxía esperimental son actividaes científico-didáutiques empobinaes a adquirir o tresmitir conocimientos o información sobro tiempos pasaos y que lleven de la mano (o deberíen) un estensu trabayu d’investigación. La principal diferencia ente estes dos disciplines ye que la primera nun tien como función primaria aldovinar al traviés de la esperimentación cómo funcionaba una ferramienta X o cómo aplicaben una o otra téunica, demientres que na recreación histórica esos datos yá se conocen (polo menos na so mayor parte, anque a vegaes la recreación pue tener ciertu fin esperimental al confirmar o refutar dalgunes realidaes) y l’oxetivu principal ye dotar d’un contestu a esos elementos de la hestoria gracies a la interaición ente los recreadores, dando asina al públicu una visión lo más aproximada posible a la realidá histórica que se ta representando, como diría Tácitu: “sine ira et studio”.
Pela so parte’l rol en vivu, anque comparte cola recreación la “teatralización” y el fechu de que los participantes tienen que metese nel papel d’un personaxe, nun tien esti envís didáuticu, sinón que se fai como una actividá lúdica pal entretenimientu de los xugadores. Ye dicir, frente a una actividá educativa y cuasique podríemos dicir que científica atopamos una recreativa que tien como finalidá la construcción d’una llinia argumental y la consecución d’unos oxetivos dientro d’una dinámica de xuegu, amás, por supuestu, del desendolcu de la imaxinación, la improvisación y en xeneral de les habilidaes de comunicación y socialización. Sobra dicir que dambes son completamente respetables en caún de los sos contestos; y ehí ye onde ta’l problema, en tracamundiar los estremaos contestos.
Cuando la recreación pierde’l so calter didáuticu y científicu pasa a ser una convención d’amantes de los uniformes y les películes de Hollywood que se dediquen a pegar tiros y correr d’un llau pa otru pa echar unes rises nun ye otra cosa que la fiesta de la guerra, doblemente peligrosa, pues amás de tracamundiar la realidá tresmite de manera indireuta que los conflictos bélicos son entreteníos y gayoleros, cuando na realidá son la cume de la miseria y el sufrimientu humanu. Igualmente si esa mesma recreación nun ye más qu’una esposición de les cualidaes d’una ferramienta o d’un arma y nun se pon nel so contestu afayadizu pierde tol so valor.
En conclusión tenemos dos actividaes didáutiques, una empobinada a adquirir conocimientos puntuales y otra a tresmitir información contestual dando vida al pasáu al traviés de distintes escenes teatralizaes (anque tamién tenga un ciertu puntu esperimental) y una actividá recreativa que, compartiendo cola anterior esa teatralización, estremáse d’ella nel conceptu y na finalidá. Como dixi enantes, caúna d’elles tien un valir que poner en consideración, pero dientro del so propiu contestu que nun debe entemecese con otros.
Perbién esplicáu. N’ocasiones los mesmos participantes nun tienen claro en que caterogía tán ya eso puede dar problemes.