Qu’Asturies ye ún de los países con una mitoloxía más rica ye dalgo qu’inoren poques persones. Hasta fuera de les propies llendes d’Asturies, la mitoloxía asturiana conozse (anque seya someramnete). Cuélebres, Trasgos, Xanes, Nuberos, Homes Marinos, Busgosos… y unes cuantes criatures más faen de la mitoloxía asturiana una de les más amplies de la Península Ibérica. Pero… ¿Treslládase esta bayura de la mitoloxía asturiana a les artes y a la cultura asturiana d’actual? ¿Ta presente na lliteratura o na música? ¿Conozse fuera d’Asturies?
Respondiendo a esta última entruga, podríemos dicir que sí, que se conoz bastante. Non solo porque una bona parte de los llibros que les llibreríes acuten “pa turistes” (y que munches veces asitien estratéxicamente al pie de les guíes turístiques d’Asturies) traten sobre estes temátiques, sinón porque hai una cierta vulgarización nos medios de comunicación. Por exemplu, los Lunis, un programa infantil d’ámbitu estatal na TVE, trataba delles de les mitoloxíes ibériques.
Si analizamos los llibros de mitoloxía asturiana, cuasi toos comparten dos carauterístiques principales: D’una banda, el ser más una esbilla de toles criatures qu’esisten, siendo descriptivos y inxertando imáxenes o dibuxos; d’otra banda, el recoyer lleendes vieyes y históriques documentaes dende va décades qu’anguaño como lleenda y primero como creyencia, diben pasando de pas a fíos n’Asturies. D’esti mou, la mitoloxía asturiana tiende siempre a presentase como daqué del pasáu, non del presente. Non yá porque naide nun creya nella – cosa obvia y lóxica – sinón, porque nun tien un gran papel na cultura fuera d’estayes mui determinales
La mitoloxía asturiana na música:
Hai dellos cantares en castellán sobre la mitoloxía asturiana, fechos por cantantes y grupos tan importantes como Victor Manuel o Avalanch. D’esti mou, el cantautor asturianu componía’l asoleyaba’l tema “Trasgu” en 1981 y usaba en bien de canciones referencies a la mitoloxía asturirana. Pallabres como cuélebre o xana tán presentes na discografía del mierense, dacuando como títulos de canciones que falen d’eses antigües criatures con una visión más moderna.
Dende’l Heavy Metal en castellán fechu n’asturies destaca tamién el tratamientu que-y da a la mitoloxía’l grupu Avalanch en cantares como “Xana”;
Si hai un grupu antiguu n’Asturies nel que la mitoloxía ta nun llugar destacáu, ési grupu ye Nuberu, que garra del popular personaxe que remana les truenes el nome pal grupu. Sicasí, anque empleguen esti nome, na producción musical de Nuberu nun hai cuasi espaciu pa la Pero si hai un grupu antiguu n’Asturies nel que l’apueste pola mitoloxía asturiana ye frontal, ési grupu nun foi otru que “Nuberu”.
Na música d’anguaño
D’ente tolos xéneros musicales qu’hai, ensin nengún tipu de duldes, ye’l Folk el que más apegáu ta a la tradición. Por eso, nun ye d’estrañar que nél tean tovía presentes les referencies a la mitoloxía asturiana. Ye lo que pasa, por casu, con Corquiéu nel cantar “La Xana”. Esti cantar musicaliza una lleenda d’una xana.
Per contra, nun ye una temática mui espardida pente les que suelen tratar los grupos de Folk asturianos. Corquiéu sí tien esti cantar, pero si vemos otros grupos de folk asturianos como Llan de Cubel, Felpeyu o Tejedor, vamos ver que la presencia de la mitoloxía asturiana nes lletres qu’inspiren los sos cantares ye inesistente o pequeña. ¿Por qué pasa esto? ¿Cómo ye compatible’l fechu de que’l conocimientu de la mitoloxía asturiana seya grande con que xuegue un rol tan secundariu na música?
Lliteratura asturiana: La infantilización de la mitoloxía
Nun se pue ñegar que na lliteratura asturiana la mitoloxía tea presente. Y ello ye qu’hai munchos escritores que trataron la temática de la mitoloxía pente los que destaquen Enrique Carballeira, Xuan Bello o Dolfo Camilo. Sicasí, les obres nes que traten la mitoloxía que fixeron estos trés escritores tienen dalgo en común: Son infantiles. Cuélebres, Xanes, Nuberos y Busgosos paez que son personaxes pa una canción, colos que llamar a un grupu de música y hasta a una mascota… Tamién pa un llibru infantil pero… ¿Hai posibilidaes de ver la mitoloxía fuera d’estos ámbitos?
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