Xune Elipe ye una d’eses persones que nun necesiten presentación. Cantante d’ún de los grupos n’asturianu más famosos d’Asturies y del mundu, Dixebra, dende la so fundación en 1987 y productor detrás de munchos de los discos más exitosos d’Asturies. Ye agora, dende va poco, el ganador de la última edición del Premiu Máximo Fuertes Acevedo con un ensayu sobre un tema que controla perbién: la música. N’«Hai una llinia trazada», Xune Elipe fai un repasu de la historia de la música n’Asturies dende’l Paleolíticu hasta Rodrigo Cuevas.

¿Qué fixo decidite a facer un trabayu d’esta envergadura?

Yá llevaba cuantayá queriendo facer dalgo asina, armando un archivu bien curiosu con material abondo (hemeroteca, bibliografía, semeyes, cartafueyos, grabaciones sonores, etc.). Asina que cuando yá tenía información contrastada y suficiente decidíme a ponelo too n’orde, estructuralo y entamar la redacción.

Quixi facer la historia de la música asturiana qu’a min me prestaría lleer, compaxinar l’aspectu estrictamente académicu con un tratamientu pedagóxicu y divulgativu.

Productor, escritor y investigador de la música; Xune Elipe ye más conocíu como la voz del grupu de rock Dixebra.

¿Qué va atopar el llector n’«Hai una llinia trazada»?

Una historia del fechu musical asturianu dende’l Paleolíticu hasta anguaño. Nel ensayu trátense los fechos más destacaos, los movimientos y tendencies más importantes y los y les intérpretes y grupos que más incidencia tuvieron. Pero nun ye namás una historia musical al usu, sinón que nella interrellaciónase l’aspectu musical cola realidá socio-política de cada momentu, con otres artes, cola cuestión llingüística, con otros movimientos internacionales, etc.

“nun ye namás una historia musical al usu, sinón que nella interrellaciónase l’aspectu musical cola realidá socio-política de cada momentu, con otres artes, cola cuestión llingüística, con otros movimientos internacionales”

¿Tien rellación el trabayu cola serie de documentales que dirixes («D’ayeri a güei», TPA) sobre la música asturiana?

Lóxicamente, sí que tien dalgo de rellación. La idea de facer la serie documental surdió cuando taba en plenu procesu d’ellaboración del ensayu. Pero’l tratamientu y l’espíritu de «D’ayeri a güei» sepártase del d’«Hai una llinia trazada»; son dos medios distintos dafechu y el llinguaxe nun tien nada que ver ente ún y otru. La documentación atropada pal ensayu sirvió de base pa la serie televisiva, pero a partir d’ehí caún tuvo’l so propiu procesu.

¿Quién sedría’l músicu o músicos que determinaron más lo que ye la música asturiana d’anguaño?

Hai dos momentos clave. Ún dase nel periodu qu’abarca’l final del sieglu XIX y el principiu del XX, cuando una serie de compositores influyenciaos pol nacionalismu musical (Baldomero Fernández, Rufino González-Nuevo, Anselmo González del Valle o’l propiu Torner) tresformen la que daquella se conocía como «tonada de la tierra» nun estilu nuevu que diba popularizase como asturianada. Trabayen a comuña colos/es cantadores más renomaos del momentu (La Busdonga, Cuchichi, El Maragatu…) y daríen orixe a los grandes clásicos de la nuestra música vocal.

L’otru episodiu fundamental produzse na denomada Transición, cola creación de Conceyu Bable, que reformula’l conceptu d’asturianidá y fai surdir un movimientu musical mui potente (Nuevu Canciu Astur, grupos d’investigación etnomusical, folk, Rock Astur…) que llega hasta güei.

¿Dalguna figura que descubrieres investigando’l pasáu musical d’Asturies y que te paeza que nun tien la reconocencia qu’amerita?

Habría munches. Por exemplu Baldomero Fernández (verdaderu creador de l’asturianada como xéneru), el propiu Torner (maltratáu bien d’años pola musicoloxía oficial española), El Presi (mui cuestionáu polos puristes), el luthier Alberto Fernández Velasco («creador» de la gaita como la conocemos güei)…

Una de les coses que vemos na música asturiana, ye que polo xeneral suel dir de la mano cola llingua. Cosa que pasa menos n’otres artes como la lliteratura (hai una bona riestra d’escritores en castellanu n’Asturies) y, nun digamos yá nel cine, onde ye prácticamente testimonial la presencia del asturianu. ¿Por qué te paez que na música asturiana hai más esta rellación? ¿Foi dalgo de siempre o más nuevo?

Ye dalgo que se da históricamente, yá nos años venti del sieglu pasáu col movimientu del rexonalismu esta rellación taba presente y escritores como Pin de Pría, Marcos del Torniello, Pachín de Melás o Teodoro Cuesta faen testos pa ser cantaos. Modernamente esta circunstancia acentuóse al ponese en marcha’l procesu de normativización y reivindicación llingüística, onde la creación musical va tener un papel protagonista.

“échense falta propuestes pa un públicu más adolescente, ye un segmentu d’edá que ta escaecíu”

En lliteratura munches veces señálase que falten xéneros que tán cuasi ermos. ¿Pasa lo mesmo na música asturiana? ¿Qué xéneros s’echen en falta? ¿Ye una bona o una mala noticia que nun heba trap n’asturianu?

Ye bona noticia pa la música y mala pal asturianu… (rises). Anguaño dase un abanicu d’estilos musicales en llingua asturiana pergrande y variáu (abondo menor en gallego-asturianu), bien ye verdá qu’unos cultívense más qu’otros, pero nun se pue dicir que nun haya variedá. Quiciaves sí ye verdá que s’echen en falta propuestes pa un públicu más adolescente, ye un segmentu d’edá que ta escaecíu.

D'ayeri a güei' algama un 8,6 por cientu de cuota de pantalla na so estrena
El documental “D’Ayeri a güei” ye un productu d’esti gran trabayu d’investigación que fixo Xune Elipe

¿Cómo ves la situación de la música nesti momentu? ¿Paezte que la cosa ta meyor que va venti años?

La música asturiana ye un verdaderu milagru. Qu’un país tan pequeñu poblacional y territorialmente como Asturies tenga’l corpus musical que tien ye dalgo escepcional en toa Europa. Cada momentu concretu tien unes circunstancies particulares que nun se pueden estrapolar a otros periodos temporales. Hai venti años vivíemos el boom de les ‘nueches celtes’ y el folk acústicu de calter atlánticu, pero anguaño tenemos el post-folk, la renovación de la tonada, el rock n’ast o la electrónica.

“[Nun tener trap n’asturianu] ye bona noticia pa la música y mala pal asturianu”

Falemos agora de la to faceta de productor, colos documentales de «D’ayeri a güei». ¿Ye un trabayu mui distintu? ¿Cómo foi esi pasu de la música al audiovisual?

Foi dalgo natural en viendo la mio trayectoria dende los años ochenta, cola creación de fancinos musicales, la formación de Dixebra, el sellu discográficu L’Aguañaz, la publicación de «Llingua y rock» (1996) o «Rockmería. Un repasu a la música popular del sieglu XX» (2009), la realización de programes radiofónicos musicales o la producción d’espacios del mesmu calter na televisión. Yera dalgo que tarde o tempranu acabaría faciendo, apetecíame muncho.

¿Qué proyeutos tienes ente manes, tanto no musical como como productor? ¿Cuándo vamos poder velos/sentilos?

Con Goxe Producciones tenemos dellos proyectos audiovisuales qu’esperemos puedan materializase, ente ellos un documental sobre l’«Asturies, Patria Querida» y tolo que lu arrodia, de cómo un cantar popular como esi acabó convirtiéndose nel nuestru himnu oficial. Tamos yá nel procesu d’ellaboración del volume correspondiente a esti añu del Anuariu de la Música Asturiana que, como ye vezu, va tar disponible a finales d’añu. Y tamién tamos rematando los temes que van formar parte del trabayu nuevu de Dixebra, una obra de calter conceptual alredor de la historia del movimientu obreru asturianu, que creo va sorprender.

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